ВСТУП
Явища матеріальної культури, в тому числі житло та забудови,
становили «арену», на якій розгорталися культурні процеси. Матеріальний світ
набував у такому разі символічного виразу. Етнічна символіка українських
поселень виявлялася, зокрема, в органічному поєднанні їх із ландшафтом, нерідко
реалізуючись через регіональну варіативність: «що не ландшафт, то інший
варіант».
На українському етнокультурному тлі загальнолюдська
закономірність набувала своєрідних етнічних рис, властивих психічному складу
українців та їхній духовній культурі. Вона ставала духовним началом для
людності, що пов'язувала з нею своє буття.
Символіка народної матеріальної культури особливо насиченою
була у сфері традиційної кулінарії та харчування. І це закономірно, оскільки
українці — споконвічний хліборобський народ — залишалися такими аж до кінця XIX
ст. Відповідно до цього і традиційно-побутова культура в своїй основі
грунтувалася на цінностях хліборобської праці, культі землі й родючості та
шануванні головної цінності хліборобства — хліба. Український фольклор рясніє
сюжетами його звеличування та підкреслення пріоритету: «Хліб — усьому голова»,
«Без хліба — нема обіду», «Хліб та вода — то нема голода».
Для української ментальності є особливо символічним те, що
хліб і жіноче начало в структурі її цінностей ототожнювалися: жінка увінчувала
результати хліборобської праці, випікаючи хліб для родини; вона ж була і єдиною
розпорядницею сімейних обрядів, головним атрибутом яких ставав виготовлений нею
хліб. Таким чином, хліб набував для українців сакрального значення, а крім того
— головної цінності при визначенні етичних, звичаєвих, а часто естетичних норм.
Для українців хліб становив також головний компонент
харчування, позначений не лише особливостями їхньої господарської діяльності, а
усталеними традиціями, спричиненими регіональною специфікою. Майже до кінця
XVIII ст. в Україні переважав житній хліб, у південних землях, колонізованих
українцями в XVII—XVIII ст.— Таврії, Катеринославщині, Херсонщині,— пшеничний,
на Буковині, Наддністрянському Поділлі — кукурудзяний, у Прикарпатті — житній,
ячмінний та кукурудзяний, на Полтавщині — гречаний.
В українській етнічності страви, їжа, кулінарія як компоненти
матеріальної народної культури виходили за межі матеріального світу,
вплітаючись у канву культури взаємин між людьми та їхньої духовності; вони
нерідко ставали ядром, довкола якого визрівали певні традиції. Одна з них,
безпосередньо пов'язана з їжею та стравами, — це хлібосольство й гостинність,
вміння майстерно приготувати страви, вправно їх подати та вміння щедро прийняти
гостей.
Традиційні основні культури і продукти, які є притаманними
для всього українського народу
Багато з блюд української кулінарії набуло етнічної та
інтеретнічної символіки. Етнічна їх символічність визначалася насамперед через
усвідомлення українцями окремих блюд як своєрідного коду національної культури,
вписаних в систему етнічної історії. Вони розумілися ними і як зразки найвищих
досягнень власного кулінарного мистецтва.
Взірцями світової народної кулінарії і водночас маркером
самобутньої української культури ще у XVII—XVIII ст. стали такі страви, як
борщ, галушки, вареники, горілка, узвар. Адже назви всіх цих страв вживалися у
словосполученнях: український борщ, українські (або полтавські) галушки,
українські вареники, українська горілка, українське сало.
Найвиразнішим серед усіх названих страв є саме український
борщ, що став маркірованим елементом в українській етнічній культурі. Не
випадково, що він особливо часто згадується в українському фольклорі, до того
ж, нерідко разом з іншим вагомим маркером етнічної матеріальної культури —
хлібом: «Що до чого, а борщ — до хліба», «Борщ та каша — добрая паша».
Український борщ — надзвичайно складний за виготовленням, включав понад 50
компонентів, мав складну технологію приготування та суворо виважене дозування
інгредієнтів. Останні визначали не лише смакові якості, а й робили борщ
достатньо сильним фітотерапевтичним засобом. Недаремно борщ в українській
родині готували не частіше одного разу на тиждень.
Хліб, частування і хлібосольство включаються у великий пласт
аграрної культури, особливо притаманної українцям, її першоосновою була
господарська культура, визначена для XVII—XIX ст. як традиційне рільництво.
Воно являло собою цілу низку атрибутивних елементів: культ землі, магію слова
та магію предметну, насамперед знарядь праці — все те, що становило світоглядну
систему і разом з тим — важливий компонент традиційної культури взагалі.
Отже, як бачимо, народна символіка набувала різноманітного
виду і проявлялася у всіх напрямках життя нашого народу. Це ще раз підкреслює
багатство української нації та її багатий духовний та художній світ.
До середини XIX століття сформувався господарський комплекс,
що включав в себе землеробство зі скотарством (при перевазі землеробства).
Рибальство, бджільництво, мисливство та збиральництво являли собою допоміжні
засоби здобуття їжі.

Коментарі
Дописати коментар